...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Friday, July 14, 2017

Walaupun tak bawak lagi lepas raya

Al salam alaykum

1. Semasa dalam bas, aku nampak seorang pakcik dalam teksinya pegang telefon. Aku nampak aplikasi Grab sedang terbuka. Sekejap-sekejap dia cek telefon. Kemudian, pandang depan. Kemudian, cek telefon lagi. Aku sedih. Pakcik tu tunggu ping mungkin. Kadang-kadang aku rasa juga bersalah. Tapi sbb aku pun cheapskate, guna grab dan uber ketika ada promo je.  

Kalau korang takde nak guna promo, selain pilih GrabCar, cuba pilih GrabTeksi, sbb tambang tetap, dan sama seperti GrabCar. Tujuan kita sama kan? Nak tambang murah. 

2. Rakan-rakan pemandu Grab ada kena suspend dan kena masuk kelas. Mengamuk dia, sebab kena suspend semasa hari nak masuk "gaji" (insentif). Apabila disemak, kesalahannya ialah dia request sendiri. Maksudnya, dia guna 2 telefon, satu online akaun rider dia, pastu request grab. Dan, dia accept request tu as a driver. Self booking. Penin aku baca. Mmg terang-terang menjadi kesalahan. Bukan sekali dua, banyak kali pulak tu. Alasan, utk maintain AR. Utk dapatkan insentif. 

Aku pernah buat sekali. Sbb kawan aku nak bayar aku sbb bawak dia ke satu tempat. Aku cakap tak payah. Aku teringat aku ada satu promo yg aku tak tahu nak guna bila. Maka, aku online as rider kat telefon dia, kemudian aku accept job request tu. Sekali tu je. Tiada niat utk dapatkan insentif. Cuma sbb aku tak mampu nak amik duit kawan aku. Maka, guna promo yg aku dapat tu. 

3. Sekarang Grab pun nak bertegas dgn rider. Ada amaran, kalau kita kensel request banyak kali. Baru aku perasan sbb aku nak kenselkan satu request aku. Bagus juga utk driver. Tapi, pasal ni la aku selalu baca driver selalu gaduh dgn rider pasal urusan kensel-mengkensel ni. Ada driver kena warning dah dgn Grab sbb dapat aduan dr rider, driver minta rider kensel job. 


4. Ada sorg driver Grab dlm grup kami bertanya, "Boleh tak nak request Grab nak minta belikan makanan tengahari?"  Terkejut juga aku baca. Cuba fikir balik, kalau kita sebagai driver dapat request dari rider belikan makanan? Mau kita maki kat rider tu kan? Minta hantar barang pun macam-macam komplen dalam grup. Rider tak mahu jalan selangkah lintas jalan pun jadi viral juga, inikan pulak nak jadi org suruhan belikan makanan. 

Sekarang ni pilihan macam-macam ada. Ada Food Panda, ada Dego. Gunakan sebaiknya. Selepas menerima cadangan ini, tiba muncul lagi dgn ayat, "Dalam Food Panda list tu, takde restoran yg kita nak beli makanan tu."  Okeh, takleh nak tolong.

5. Dengan adanya perkhidmatan Grab, maka ramai yg beli kereta baharu dan sewakan utk pemandu Grab. Senang juga buat duit ek. Dulu-dulu, ada sekali aku pergi HSD, ada seorang calon tu Grabber juga, dia cakap dia recruit orang je, boleh dapat banyak dah. Macam MLM pulak. Dan sekarang pula, perkhidmatan sewa kereta pulak. Macam teksi sewa kan? Seminggu sewa dalam RM 350.00 - RM 500.00 berdasarkan jenis kereta. Teksi pula aku tak ingat dah, last sekali yg aku tahu RM 40.00 sehari seingat aku.

6. Dan juga sekarang, ramai juga yg buat offline job. Tetapi, kena hati-hati. SPAD menyamar jadi penumpang ada di mana-mana. Risiko tinggi. Lagi pula banyak roadblock sekarang. Kalau bawa penumpang sesame bangsa, mungkin juga boleh dikatakan kawan-kawan dan saudara. Kalau penumpang tidak sebangsa, nak dikatakan kawan macam kompius pulak, apatah lagi nak dikatakan saudara.

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::


No comments: