...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Showing posts with label Jogjakarta. Show all posts
Showing posts with label Jogjakarta. Show all posts

Wednesday, January 30, 2013

Bingkisan dari Surabaya

Al salam alaykum



Kami masih menunggu

Menanti penuh sabar

Mengharap dengan tabah!



Semoga kamu selamat sampai ke peti surat kami!

Oh poskad ku!





"Setemnya cukup kan pak?"

"Ya. Cukup tu. bisa sampai"







Thursday, January 17, 2013

Batik

al salam alaykum

semasa menjelajah Tanah Jawa, selain daripada tujuan utk mengenali negara serumpun, membeli-belah itu juga perlu...

di tanahair kita, tak lari dengan kain batik Jawa...

tapi, pengalaman aku ke Bandung, susah betul nak cari kain batik Jawa yg bernama Tga Serangkai, Puteri Kembar dan macam-macam lagi laa yg ada dijual di Langkawi, yang bila ditanya mmg diimport dari Tanah Jawa...

macam tu jugak la bila sampai ke Jogjakarta dan Surabaya...

di Jogjakarta, yang kami jumpa di sepanjang Jalan Malioboro itu, hanya hasilan produk batik yang dijadikan kaus...

tambahan plak lagi, pemandu pelancong kami yg sedikit cengil, nak tanya banyak-banyak pun tak boleh, nak mintak bawak pergi Jalan Ahmad Yani pun tak dapat... jadinya kirim salam je laa...


di Surabaya, misi mencari batik diteruskan... tak mahu menghampakan ibunda tercinta... terima kasih utk Agus dan Bambang (tiba-tiba rindu Bambang, ekekeke), yg sudi merealisasikan impian kami...

banyak kedai jugak yg mereka bawak, tapi bila ditanya pasal batik yg aku nak, takde...

aku pun macam malas nak cari dah...

so, tak beli la batik mula-mulanya... nampak telekung, tanya la pasal telekung... tapi mahal!

nampak telekung segera bolehlipatkecikmasukdalambegsandangkainwarnawarniyangringan... dapat harga IDR 45,000, belasah angkat 1...

kemudian aku terdengar Adeq borak-borak dengan kakaknya si Fadd Gojes... dalam erti kata lain, beli je batik yg ada utk tidak menghampakan ibunda...

terus, terdetik " a ah kan, beli je... bukan utk sapa pun, utk ibu kita jugak"

dan, terus aku menyelit di antara Adeq dan Bai... ekekeke

dapat la 5 helai kain batik... 3 helai batik Madura, 2 helai batik halus...

batik Madura harganya IDR 30,000
batk halus harganya IDR 45,000



ok, tu je cite ole-ole dari Jogjakarta - Surabaya...


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Saturday, January 12, 2013

Selero Jowo

Al salam alaykum

Di Tanah Jawa, saja aku mencari nasi Ambeng yang popular di kalangan masyarakat Jawa di Malaysia.

Bila ditanya kpd Agus, guider kami nampaknya macam kebingungan. Bila diterangkan, "oh, itu nasi Rames. Atau dibilang nasi campur"

Sampai di Rumah Makan, ada menu Nasi Rames, aku pun order la nak rasa.

Tapi, tak seperti Nasi Ambeng di Malaysia. Sedap je, cuma Nasi Ambeng Jawa Malaysia lagi sedap!

Sedih!

Kalau makan soto, di Malaysia soto di makan dengan mee ataupun nasi impit. Di sana, kuah soto dihidangkan dgn nasi putih.

Hidangan yg paling aku suka, Nasi Rawon. Nasi putih bersama daging masak ala-ala masak kicap. Paling sedap! Gambar dah terdeleted la plak.

Ni kalau citer pasal makan, sampai bila pun tak habis.

Dan, akibat dari jalan-jalan dan makan-makan jugak, beratku naik 1 kg.

Gambar mengikut turutan:
1. Nasi Rames
2. Bakso Eddy
3. Ayam betutu (kuahnya pedas)
4. Lauk lalapan
5. Soto daging nasi pisah





















Wednesday, January 09, 2013

Dari Jogjakarta ke Surabaya

Al salam alaykum

05/01/2013 - 09/01/2013

Candi Prambanan - Candi Borobudur - Lumpur Lapindo - Gunung Ijen - Gunung Bromo

Hotel Oasis - Family Guest House - Catimor Homestay - Hotel Sion View

Masakan Padang - Soto Daging Nasi Pisah - Ayam Lalapan - Nasi Rawon - Ayam Betutu - Nasi Rames - Bakso Eddy - Tahu & Tempe Crispy

Pak Budi - Ismail - Agus - Bambang


Dari cerita sejarah, kepada keindahan alam ciptaan Allah Yg Maha Agung...

Makanan yang nyaman, enak dan lumayan murahnya!

Jati diri demi kelangsungan hidup...


Juga persahabatan dan kekeluargaan


Walaupun kami sedikit kecewa. Cuaca yg tidak mengizinkan kami utk menikmati keindahan Bromo...

Alhamdulillah. Bersyukur utk semua kesempatan yg diberikan...