...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Showing posts with label Makan Sedap. Show all posts
Showing posts with label Makan Sedap. Show all posts

Thursday, April 13, 2017

Rezeki jgn ditolak, musuh jangan dicari

Al salam alaykum

Buka posa makan mee megi
Tiba-tiba org ajak makan kepsi
Alhamdulillah utk kurniaan rezeki
Rezeki jgn ditolak musuh jgn dicari

Mukaddimah org nak belanja kepsi: Buka posa makan meggi ke? Maggi rendam ke masak? 

Tolong skit, aku tak makan maggi rendam. Mesti masak punya! Semalas-malas nak masak, maggi tetap aku masak atas dapur gas, potong cili, bawang, kobis, lobak, tumis minyak. 

Budak ofis belanja kepsi sempena dia dapat insentif Grab yg entah keberapa kalinya. Alhamdulillah. Ahad ni janji kepsi dgn Haida bakal ditepati juga InsyaAllah. 

Sebenarnya, selepas dapat gaji haritu, mak aku tanya, ayah aku tanya, adik-adik tanya, sahabat-sahabat pun bertanya, apa yg aku paling nak makan, tunaikanlah sbb dah dapat gaji. 

Tapi, aku kelu. Tak tahu nak kata nak makan apa. Sebab, semua tu berlalu macam tu saja. Mungkin sbb dah biasa, setiap petang beli nasi lemak singgit, mihun singgit, beli roti nak expired kat giant, masak nasi, masak sambal telur, asam pedas telur, sup telur, bihun goreng rencah telur. Bila dapat gaji, semangat berkobar nak beli barang dapur nak masak sedap-sedap tu takde. 

List barang panjang. Nak beli tepung, nak beli coklat, nak beli ayam, udang, sotong, tapi satu pun tak beli. Beli maggi ada la. Pastu telur sepapan 30 biji. Kalau petang-petang beli nasi lemak dan kadang mihun juga. Sebungkus utk makan malam, sebungkus lagi utk sarapan. Makan tengahari beli kat foodcourt, lauk sayur dan ikan cencaru, menu sama je saban hari. Kadang je cari nasi ayam kunyit RM 5.00. 

Dan, aku pun sejak dari 5 bulan lepas, berazam utk tidak akan memuatnaik sebarang gambar makanan, sbb aku telah faham apa rasa "ko terliur, tapi tak boleh nak beli, sbb nak berjimat."  Aku harap istiqamah la azam aku ni. Iltizam menuju jaya. Moto sekolah sapa ntah aku lupa. 

Dan sbb itu juga aku tak online FB biasa aku, aku tak buka IG aku. Tapi bosan gila FB luar biasa aku tu, takde gambo sahabat, semata nak baca maklumat dan ilmu je. Buat IG baru nak sekodeng org, tapi nasib baik kantoi dgn sahabat sendiri, aku tak buh gambo profile pun kat IG, cemana dia bleh link dgn tepon aku, kuor pic profile yg aku buh kat tepon bijak ni. Kantoi la. tak sempat la nak sekodeng org yg kenal nickname aku tu zaman USM tu. 

Aku bukan org yg baik, tapi Allah Yang Maha Baik menutup cela aku. 

 
Malam 16 Rejab. Jika kau rindu aku, bulan tu kat situ je. Kalu takde, tunggu dia mencelah di balik awan. Selagi bumi belum digoncang. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, September 21, 2016

Lempeng gebusss resipi Miza

Al salam alaykum

Cikgu Hanisah uploaded gambo pancake Miza buat. Nampak kegebuan di situ. Selama ni resipi yg aku guna sering tak jadi gebu, maksudnya gebu yg macam McD ke, atau tepung segera penkek dalam kotak tu ke, atau yg mcm aku penah makan kat Mid Valley tu ke. Puas cari resipi, tak berjumpa. Kalau cari dalam bahasa Inggeris, jumpa je kot, tapi tak tercari dalam bahasa Inggeris.

Mari la kita minta resipi, nak merasa sendiri yg Miza buat tatau lg bila.

Resipi Miza yg sedap, aku simpan dalam blog supaya tak luput ditelan banjir ataupun memori telefon hilang. Harap blog ni pun terus hidup sebelum tuannya sampai ke negeri abadi.

Bahan-bahan: 
1 1/2 cawan tepung gandum
3 sudu kecil baking powder
secubit garam
1 sudu besar gula
1 1/4 cawan susu penuh krim (aku ganti susu pekat 1/4 cawan + 1 cawan air, sbb takde susu plak malam tu)
1 biji telur
3 sudu besar mentega cair (aku ganti marjerin)

Campur semua bahan, kacau sampai sebati, biarkan 30 minit, pastu mulalah melempeng di atas kuali yg tidak melekat. Masa melempeng tu, gunakan mentega/marjerin ye.



Nak sedap, campur la pisang ke, cip coklat ke, kismis ke, oat ke ikut suka nak derhaka laa..

Malam td tgk Matilda anak Ramsay tu buat penkek utk mak dia, resipi sama la mcm Miza bagi ni. Cuma, mula-mula dia pukul telur dgn susu, pastu masukkan mentega cair, kemudian barulah campur semua bahan kering. Kacau sampai sebati dan halus.


Sarapan pagi semalam

Epal tu aku karamelkan dgn gula putih dan secubit garam. Gula merah dah habis.

Ini utk hari ni

Yang putih tu rambutan, aku nak buat ala-ala halwa rambutan, tapi tak kuasa nak tunggu lama atas dapur. Rambutan pun berapa biji je. Hehehe... Yg oren tu jem marmalade.

Alhamdulillah utk nikmat merasa makanan sedap.

Terima kasih Miza. Nanti aku minta resipi lain pula.


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, September 09, 2016

Perth - Kitakan Pengembara : Jalan-jalan Cari Makan

Al salam alaykum

Kat Perth ni boleh tahan mewah jugak kami makan. Alhamdulillah. Sama ada yg kami masak sendiri, dan juga yg kami makan di luar. Makan jangan kedekut kekdahnya.

Antara yg kami sempat terjah utk makan dan merasa sikit-sikit ialah:

1. Nando's

OK, mesti ramai yg cakap Nando's je kot, kat Malaysia banyak. Malam tu driver a.k.a aku kelaparan amat sangat, bekalan tak dapat memuaskan rasa lapar tu. 




Maka, kami belok ke Nando's. Mana la tahu lain rasanya ayam peri-peri kat Perth ni berbanding Malaysia. Nando's di Australia halal tau. Maka menjamu selera la kami dengan 2 ekor ayam peri-peri utk 6 orang. Kat Malaysia nak makan cam ni? Pikir banyak kali, sbb kat Malaysia mahal. Biasalah, kat negara orang semua murah kan? :D



2. Ispa Kebabs

Kami beli ketika kami di Watertown Brand Outlet. Tapau bawak balik makan kat homestay. Alhamdulillah sedap, portion pun besar, boleh kongsi-kongsi. Harga setiap satu ialah AUD 10.00.

Penuh pinggan Corelle

Salah satu outlet di WBO

3. Churros - Chocolateria San Churro


Harga AUD 15.00.

Coklat dia memang terbaik. Ada dua coklat dip dip dia bg. COklat gelap dan coklat susu. Jilat sampai habis.

Sedap kan kan kan?

4. Makan nasi campur di Insan's Cafe

Kat sini ramai sungguh kami jumpa orang Malaysia yg menetap di Perth. Seronok je kehidupan mereka. Nak pindah jugak rasa. 

Lepak jap tunggu sahabat-sahabat tumpang solat

Happy weh dapat makan nasi campur!

AUD 10.00, nasi, ayam, sayur, kambing dan kuah campur mamak style

Harga yg aku ingt ada AUD 7.50, utk nasi, satu lauk dan satu sayur. AUD 10.00 plak utk dua lauk dan satu sayur. Ada juga menu ala-carte macam nasi goreng dan juga hidangan barat. Pemilik kafe asal dari Kedah.

5. Fish & Chip, Kailis' Fish Market, Fremantle

Tempat wajib katanya

Tapi sebenarnya bagi aku biasa-biasa je la. Mungkin sepatutnya kami amik hidangan lain, baru betul sedapnya kot.

Tamak, amik set 2 ketul utk kongsi berdua, sudahnya jenuh nak habiskan. Lupa bawak sos cili dekpong

6. The Margaret River Chocolate

Bagi aku duduk lama kat sini pun takde hal ni. Nickname aku kan Hantu^^Coklat. Hahaha, bukan sesaja letak.

Semua ni syurgawi

Cuba teka mana satu tangan aku? Hehehe



7. Windarra Honey, Swan Valley

Masuk adalah percuma


Merasa madu asli di sana, mmg sedap.

Madu kat sini ada pelbagai perisa dan sangat asli. Harga pun boleh tahan. Kak Awin dan Kak Kam beli madu Asli ni harganya AUD 13.00 sebotol.



8. Yahava Koffeeworks, Swan Valley


Sesiapa penggemar kopi wajib la datang sini. Aku tak berapa gemar sangat. Diorang cakap sedap kopi kat sini. 


Perisa kopi yg ada utk dicuba

Sila-sila habiskan saya punya sekali


9. Vineyard, Swan Valley

Ni ladang anggur utk pembuatan wain. Tapi kita masuk nak cuba cheese dia.

Belum musim lagi

Itu kejunya. Aku tak rasa pun.

Kalau masuk tanak rasa keju tu pun takpe, masuk utk bergambar je, sbb cantik sangat.



Ini plak apa yg kami beli di sekitar pasaraya berdekatan:

Kek Coklat Sara Lee tu, Aishah belanja kami. Sedap sangat

Air kopi Dare ni mmg tersangatlah sedap. Aku sebagai bukan penggemar kopi boleh minum dengan jayanya. 


Tapi paling sedap bagi aku ialah Mocha. Susah nak jumpa di pasaraya, kami jumpa di Stesen Minyak Caltex.

Ada orang demam, mengidam nak makan aiskrim. Kami beli Bulla, dicadangkan oleh Aishah. Setiap malam kami makan. Yg terakhir, kami makan sampai habis jam 3.00 pagi. Kami itu ialah aku dan Fida. Harga Bulla kat Malaysia RM 33.00 - RM 35.00 kot.


Lain-lain takde menarik sangat. Yg kami masak la menarik. Hehehe.

Spaghetti pagi-pagi hari dan utk bekalan perjalanan kami, roti bakar dgn aiskrim sekali

Fettuchini Carbonara, ni utk sarapan juga tak silapnya

Kuzi ayam campak-campak, budi baik tuan rumah.

Kak Fadz dera aku menumbuk bawang dgn lesung ala comel sgt. Banyak kot kena tumbuk, ada la 10 kali kena ulang. Cari blender tak jumpa sob sob sob

Hasil Kak Fadz masak, Nasi biryani, kurma ayam, nasi goreng. Hidangan sampingan, kuzi ayam campak-campak, ayam peri-peri dan roti bakar. Roti bakar tak laku ehehe 

Peneman kami sepanjang pengembaraan di Perth. Mengembara sangat!

Terima kasih semua! Saranghae! Tetiba hahaha

Alhamdulillah utk segala rezeki di Perth

p/s: sebahagian gambar adalah sumbangan sahabat-sahabat pengembaraan

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Monday, August 15, 2016

Apabila tekanan tinggi, kita mencari ruang...

Al salam alaykum

Sumih ajak detim dgn Hana. Suami dia naik gunung Cenuang semalam. Maka, berjimba la kita. 

Sebab aku tahu dia mmg peminat kopi tegar, aku ajak Sumih ke satu kedai kopi baru, iaitu Wood & Steel Cafe, aku nampak masa hantar Haida balik rumah. Haida cakap mmg best. 

Tapi bila sampai, nampak kafe ni. Perkataan yg menarik perhatian ialah local recipe. Hahahaaha. Bak kata Sumih, makan pagi tetap kena nasi lemak, perut orang Melayu kan?


Maka jom la kita layan D'Timer Cafe, di Wangsa Maju, berdekatan dengan Cibiuk Wangsa Maju. 

Deko-deko. 

Ada kaunter kek. 

Dapat buku menu, nak amik gambar segan, sbb waiter tunggu sebelah hahaha. Orang tak ramai lagi boleh la waiter tunggu. 

Menu di kaunter. 

Mari order. Aku tengok kebanyakannya masakan Johor. Paling utama, ada nasi ambeng ayam kicap. Memang itulah yg aku order. Dan dengan Mocha ais. 


Australian Coffee utk Sumih. Sedap wehh! Aku bukan penggemar kopi. Tapi boleh la layan kalau betul sedap. 

Nasi Ambeng Ayam Kicap, RM 13.90. 

Masa dapat nasi ambeng aku, rasa sedih sbb rupa dia macam nasi rames (nasi campur) makan kt Surabaya. Link: http://kehelan.blogspot.my/2013/01/selero-jowo.html Tapi super sedap wehhh! Alhamdulillah. 

Lempeng utk Hana, nasi lemak utk Sumih. 

Kami bertiga. 

Tak cukup makan kat kafe, kami tapau Lontong Darat dan jugak Laksa Johor utk dimakan di rumah Sumih. 

Lontong Darat yg sedap sangat. 

Laksa Johor pun sedap. 

Alhamdulillah, makanan yg sedap, bersama sahabat yg baik. Lain kali kami janji nak ulang lagi, nak cuba menu lain pulak dan kek yang nampak sedap di kaunter. 

Keseluruhannya bak kata Sumih, harga ok sbb makanan dan minuman sedap. Cuma, air lambat skit sampai. Makanan sampai awal, aku dah separuh makan nasi, baru air sampai. Tapi sebab sedap, takde apa hal la... Biasalah, kami manusia biasa, mudah ditawan.

Terima kasih Sumih utk sarapan dan lunch yg lazat. 

Nanti kita detim lagi ye Hana!

Alamat D' Timer Cafe:

11G Blok B, Plaza Wangsa Maju, Jalan Maju Ria 2, Seksyen 10 53300, Taman Sri Rampai, Wangsa Maju, 54200 Kuala Lumpur


Facebook:

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, July 12, 2016

Puding Raja - Royal Pudding

Al salam alaykum

Aku tak perasan pun kedai ni kat situ walaupun selalu lalu situ hantar adik aku ke asrama.

Sampai la Kak Zack msg aku nak kirim beli Puding Raja Pahang. Biasa aku beli kat Tok Mak je.


bekas kecik RM 6.50

Harga agak ok jugak.

Rasa, aku tak rasa sbb aku beli dua je, lepas tu adik-adik datang bagi diorang la makan dulu. Mak aku cakap rasa sedap, sama macam Puding Raja Pahang Tok Mak, cumanya kuah agak cair sedikit.



Kalau korang ke Kuantan, boleh la mencuba. Tak pun boleh beli di Lembah Keramat dan jugak di Beserah House, Alam Damai, Cheras.

IG: @puding_raja

Aku pun nak rasa jugak. Kalau rajin, ke Lembah Keramat la kita, dekat je.

:::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa ::::

Wednesday, June 08, 2016

Ramen Challenge

Al salam alaykum

**Maaf, entri pasal makanan**

Heboh pasal Mee Samyang dari Korea ni. Samada pasal cabaran makan ataupun pasal status halal.

Bila dah disahkan halal oleh JAKIM. makin ramai la yg mencari.

Kakngah balik Kuantan Sabtu minggu lepas sibuk mencari kat bandar. Dari ECM, ke Pantai Selamat, habis stok semua. Harga kat Pasaraya dalam RM 23.00 utk sebungkus besar, aku tak tau ada berapa pek dalam bungkusan tu.

Kemudian, Ibnu ke kedai runcit Abang Zaid, kat rumah aku la. Terang-terang Mee Samyang ni duduk kat kaunter. Harga se-pek? RM 8.00. Untung banyak tuuuu!

Maka, Ramen Challenge pun bermula malam tu.


RM 8.00 satu pek.

Kakngah cabar makan dgn adik ipar kami, si Aza.

Pedas sungguh ke?

Dua-dua menyuap kali pertama, ok lagi. Kali kedua, tak pedas lagi katanya. Kali ketiga suapan, pedas yg kali pertama tu baru terasa. 

Tapi diorg cakap tak pedas mana pun. Tapi air hidung meleleh jugak.


Bukti tak pedas, Dijoh pun makan. Rina tengok je ye, tak boleh, awak tu tak tahan pedas.


Aku cuba sesuap je, sbb aku takut perut aku tak tahan. Maklumlah, perut dah kertu. Mmg berdesip la jugak. Tapi sekejap je. Macam makan sambal kat Cibiuk. Heheheh...

Ramai ke dah cuba?

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::